Урок-семінар

Тема. Хімічні властивості та добування алканів

Мета: поглибити знання учнів про способи добування алканів та їх хімічні властивості; фор­мувати вміння прогнозувати властивості речо­вин на основі їх будови, складати рівняння ре­акцій що характеризуютьхімічні властивості алканін, способи їх добування; розв'язувати роз-рахункові задачі за хімічнимиформулами та рівняннями реакцій; розвивати навички роботи в колективі та комунікативність.

Тип уроку: урок засвоєння вмінь та навичок.

( учні працюють групами по чотири – пять чоловік )

Обладнання: опорні таблиці: « Хімічні властивості алканів»

Хід уроку

І. Робота в групах.

Кожна група готує відповідь на запитання ( підготовка 5 хвилин):

І група - Які лабораторні методи добування алканів вам відомі? Назвіть умови перебігу та продукти реакції.

ІІ група - Які хімічні властивості характерні для алканів?

ІІІ група – Яке практичне значення має кожна з цих реакцій?

ІV група - У чому суть реакції Вюрца?

Виступ представників оцінюється max 2 бали

ІІ.Робота в парах:

1. ( 1 бал ) Суть реакції Вюрца полягає в тому, що:

а) алкани взаємодіють з водою;

б) з алканів добувають водень;

в) алкани ізомеризуються;

г) відбувається взаємодія галогенпохідних алканів з натрієм, унаслідок чого утворюються алкани з довшим карбоновим ланцюгом.

Відповідь підтвердіть прикладом рівняння реакції.

2. ( 1 бал ) Складіть рівняння реакцій за схемою:

етан --- хлоретан -» бутан -> бромбутан.

3. ( 1 бал ) Алкан кількістю речовини 0,2 моль має масу 22,8г. Назва цієї сполуки:

а)гептан; б) октан; в) нонан; г) декан

Самооцінка роботи за відповідями записаними на дошці. Обговорення робіт.

ІІІ. Самостійна робота за варіантами ( учні обєднані за рівнем знань: І, ІІ варіанти – низький та середній рівень знань, ІІІ варіант- достатній і середній рівень знань )

І варіант

1. ( 2 бала)Напишіть рівняння таких реакцій:

а) горіння нонану;

б) термічного розкладу етану;

в) першої стадії хлорування етану;

2. ( 1 бал ) З хлоретану за допомогою реакції Вюрца можна одержати:

а) пропан; в) 2-метилпропан;

б) бутан; г) метан.

3. ( 2 бала)На спалювання алкану витрачається об'єм кисню у 5 разів більший, ніж об'єм самого вуглеводню. Формула цієї сполуки:

а)С2 Н6 б) С3 Н8 в) С4 Н10 г) інша формула.

ІІ варіант

1. ( 1 бал ) Чи реагує етан з киснем, хлороводнем, хлором? Напишіть рівняння можливих реакцій, назвіть речовини, що утворюються.

2. ( 2 бала)Скласти рівняння реакцій за нижче наведеною схемою:

СН4 --- С ---СН4 ---СН3Сl---С2 Н6

3.( 2 бала)На галогенування метану кількістю речовини 0,5 моль витратили 33,6 л хлору (н.у.). Кількість речовини утвореного галогенпохідного дорівнює:

а) тетрахлорметан —1,5 моль; б) хлорметан—0,5моль;

в)дихлорметан —2,5моль; г) трихлорметан—0,5 моль

ІІІ варіант

1( 2 бала). Ідентифікуйте невідомі речовини в наведеній схемі хімічних перетворень:

Cl2 Na Cl2 Na AlCl3

А ---- Б ---- В ---- Г ---- Д ---- С4Н10

2. ( 2 бала)Із 40 л природного газу (н.у.) отримали 30,3 г хлорметану. Розрахуйте частку метану у природному газі, якщо вихід хлорметану від теоретично можливого становить 40 %.

3. ( 2 бала)Під час спалювання 20 л суміші метану та етану утворилося 24 л вуглекислого газу. Визначте об'ємні частки вуглеводнів у складі суміші.

Перевірка завдань здійснюється методом «ажурної пилки»

ІV.Підбиття підсумків. Виставлення оцінок.

V.Домашнє завдання. Повторити параграф.Розвязати задачу. Підготувати доповіді про застосування алканів.

Література

1.Боєчко Ф. Ф., Найдан В. М. Органічна хімія.-Київ: Вища школа, 2001.-С. 33-37.

2.Буринська Н. М., Величко Л. П. Підручник для середньої загальноосвітньої школи.-Київ:Ірпінь, 1998.-111 с.

3.Пилипенко А. Т., Починок В. Я. Довідник з елементарної хімії.-Київ: Наукова думка, 1985.- С. 409-413.

4.Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні техно­логії навчання: Наук.-метод. посіб. / За ред. О. І. Пометун. - К.: Видавництво А.С.К., 2004.

Урок-семінар

Тема: «Гомологія, номенклатура, фізичні та хімічні властивості алканів і циклоалканів. Залежніть властивостей речовин від їх будови»

Мета:

Навчальна: закріпити знання про гомологію, номенклатуру, фізичні та хімічні властивосіі алканів та циклоалканів.

Розвивальна: розвивати логічне та нестандартне мислення, уміти робити

висновки, формулювати та висловлювати власну думку.

Виховна: виховувати творчий підхід до навчання, вміння працювати в

колективі та самостійно.

Тип уроку: урок засвоєння вмінь та навичок.

Обладнання: сигнальні картки двох кольорів, фломастери, аркуші паперу

А-4, картки з текстом на англійській мові, картки з тестами.

Підготовчий етап: поділ учнів на групи по 4 чоловіка.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Вчитель повідомляє тему і основні завдання сьогоднішнього уроку. Знайомить учнів з планом роботи.

1. «Перегук»

2. Творче завдання

3. «Знайди помилку»

4. «Зупинись і відпочинь»

5. Задачі

6. «Акваріум»

7. Тестування

8. Досягнення

ІІ. Гра «Перегук»: учні однієї команди задають питання учням іншої. Кожне питання 0,5 балів, кожна вірна відповідь 1 бал.

ІІІ. Виконання групами творчого завдання

І група : Скласти кросворд по темі уроку

П група: Скласти цікаві квадрати

Ш група : Скласти гру «Так-ні»

IV група : Скласти гру «Знайти зайву формулу»

Завдання групи отримують шляхом жеребкування.

Перевірка творчих завдань: група проводить гру з учнями інших команд, кожна відповідь 1 бал.

ІV. Кожній групі видається текст на англійській мові, в якому допущено помилку. Необхідно знайти речення з помилкою, прочитати на англійській мові, перекласти на українську і виправити помилку. Члени групи, яка швидше виконає завдання отримують по одному балу.

In the molecules of methane and its homologies all the atoms of carbonate are combined to the atoms of hydrogen and other atoms of carbonate with strong п-connections. The valencies of the carbonate and hydrogen atoms are totally saturated, because of this these carbohydrates come into the connection reactions. All said can be proved by reactions of their interaction, for example, with bromine and potassium permanganate. The saturated carbohydrates show a little reaction ability in conditions of room temperature. They interact with acids, alkalies, oxidants, active metals.

V. Гра «Ланцюжок парафінів» - учні, називаючи гомологів алканів, встають беручись за руки, утворюють ланцюжок.

VI Самостійне розв'язування задач за варіантами.

Перевірка по методу «ажурної пилки».

І варіант: Який об'єм кисню (н.у.) знадобиться для спалювання природного газу 1 м3, масова частка метану 95%?

ІІ варіант: Зірвали суміш метану об'ємом 4л і кисню об'ємом 9л (н.у.). Який об'єм оксиду карбону(ІV) (н.у.) утворився?

ІІІ варіант: Який об'єм оксиду карбону (IV) утворився внаслідок згорання пентану масою 600г, якщо масова частка негорючих домішок у ньому становила 10%?

ІV варіант: Скільки кисню потрібно для спалювання циклобутану об'ємом 15 л, об'ємна частка негорючих домішок в якому становить 20%?

VII. Гра «Акваріум».

Одна з груп сідає в центрі класу, утворивши внутрішнє коло, і починає обговорювати запропоновану тему. А всі інші спостерігають за обговоренням. На роботу відводиться 2-3 хв., після чого група займає свої місця, а клас доповнює, виправляє, коректує. Завдання для обговорення:

1. Порівняти хімічні властивості алканів і циклоалканів.

2. Довести залежність властивостей речовини від їх будови.

3. Охарактеризувати залежність застосування алканів та циклоалканів від їх властивостей.

VIII. Робота над тестами.

а) Самостійне виконання тестових завдань

б) Перевірка тестів

0,56 1) Загальна формула гомологічного ряду алканів:

а)С nН 2n б)С nН2n+І в)С nН2n+2 г)С nН2n.2

0,56 2) Циклоалкан, який містить найменшу кількість атомів Карбону:

а)С2Н 4 б) С3Н 6 В)С 4Н 8 г)С3Н 8

0,56 3) Яку просторову будову мають молекули насичених вуглеводнів:

а) лінійну; б) зигзагоподібну;. в) площинну

0,56 4) Агрегатний стан перших чотирьох представників гомологічного ряду алканів за звичайних умов:

а) рідкий; б) газоподібний; в) твердий.

0,56 5) Для насичених вуглеводнів характерні реакції:

а) приєднання; б) крекінгу; в) заміщення; г) ізомеризації.

0,56 6) У разі нестачі кисню під час горіння метан окснюється до:

а) сажі; в) водню;

б) карбон (II) оксиду; г)ацетилену

0,56 7) Розклад метану на прості речовини відбувається за температури:

а) 1000 °С; в) 1500 °С;

б) 500 °С; г) 25 °С;

0,56 8) Хлорування метану відбувається:

а) у процесі нагрівання;

б) під час освітлення ультрафіолетовим промінням;

в) на розсіяному сонячному світлі;

г) у темряві;

0,56 9) На відміну від насичених вуглеводнів, для циклоалканів з малими циклами (С3—С4) характерні реакції:

а) заміщення; в) приєднання;

б) окиснення; г) ізомеризації.

10) Визначте типи хімічних реакцій:

0,256 1)С8Н18«>С4 H 10+С4Н8

0,256 2) 2С 4Н10 + 502 -> 4СН3СООН + 2Н20

0,256 3)СзН6 + Н2->СзН8

0,256 4) СН 4 + Сl2 -> СН3С1 + НС1

а) приєднання; в) крекінг;

б) заміщення; г) неповне окиснення.

11) Заповніть пропуски в схемах хімічних реакцій:

0,256 1) А14Сз + Н20 -> ... + А1(ОН)3

0,256 2) СН3С1 + 2Nа + С2Н5С1 -> ... +2NаС1

0,256 3) СНзСОONа + NаОН -> ... +Nа2С03

0,256 4) СН4 + Н20->...

а) СО + Н2; в) СзН8

б) СН4; г) С2Н6.

IX .Підсумок уроку:

1. Підрахунок балів.

2. Який етап уроку був найлегшим? А який найскладнішим?

X. Домашнє завдання: виконати завдання на картках, підготуватись до контрольної роботи.

Література

1.Боєчко Ф. Ф., Найдан В. М. Органічна хімія.-Київ: Вища школа, 2001.-С. 20-33.

2.Буринська Н. М., Величко Л. П. Підручник для середньої загальноосвітньої школи.-Київ:Ірпінь, 1998.- С. 102-119.

3.Пилипенко А. Т., Починок В. Я. Довідник з елементарної хімії.-Київ:Наукова думка, 1985.-С. 402-406.

4.Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні техно­логії навчання: Наук.-метод. посіб. / За ред. О. І. Пометун. - К.: Видавництво А.С.К., 2004.

Кiлькiсть переглядiв: 1309

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.