Урок хімії в 9 класі

Тема. Хімічні властивості оцтової кислоти: електролітична дисоціація, взаємодія з індикаторами, металами, лугами, солями, спиртами.

Мета уроку. Формувати знання учнів про хімічні властивості оцтової кислоти, зумовлені карбоксильною функціональною групою; вивчити хімічні властивості оцтової кислоти, спільні з неоганічними кислотами та специфічні; розвивати навички проведення та планування експерименту, складати рівняння хімічних реакцій; виховувати почуття відповідальності, обєктивного ставлення до себе та оточуючих.

Тим уроку. Комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок, творчого застосування їх на практиці.

Форми і методи роботи. Робота в малих групах; бесіда за питаннями, що підготували учні; хімічний експеримент; складання пазлів та сенкану.

Обладнання. Компютер, пазли, плакат з рівняннями реакцій, штатив з пробірками, спиртівка, сухий спирт, сірники; набор реактивів: розчини оцтової кислоти, натрію гідроксиду, хлоридної кислоти,фенолфталеїну, метилового оранжевого, порошок магнію, шматочок крейди.

Очікувані результати.

Знати: хімічні властивості оцтової кислоти.

Вміти: порівнювати властивості оцтової кислоти з властивостями неорганічних кислот; планувати і проводити експеримент; складати рівняння хімічних реакцій.

Засвоїти терміни: ацетати, естерифікація.

Підготовчий етап: учні обєднуються в групи по 4-5 чоловік, в кожній групі обирається секретар для запису отриманих балів, кожен учень готує запитання по фізичним властивостям оцтової кислоти, а бажаючі учні готують прeзентацію про застосування оцтової кислоти та її солей.

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1. Вчитель збирає підготовлені запитання в кристалізатор, перемішує їх і по одному роздає учням. (Додаток №1)

2. Учні дають повні відповіді на отримані запитання (вірна відповідь – 1 бал)

3. Демонстрація підготовлених презентацій на моніторі компютера. (Додаток №2)

4. Доповнення учнями відомостей про застосування оцтової кислоти та її солей.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Повідомлення теми і завдань уроку

- На чому базується застосування оцтової кислоти? ( на її фізичних і хімічних властивостях).

- З фізичними властивостями ви уже ознайомились, тому сьгодні ми знайомимось з її хімічними властивостями і на кінець уроку ви повинні знати..., вміти..., володіти термінами...(учитель читає з дошки)

2.Виконання лабораторного досліду №10

1) Кожна група отримує завдання, шукає відповідь в параграфі підручника та вказівках

до лабораторного досліду №10. Планує дослід, складає рівняння реакції, пояснює протікання процесу (підготовка триває 5 хвилин, максимальна оцінка – 3 бали)

І група – дисоціаія оцтової кислоти, взаємодія з солями.

ІІ група – взаємодія з металами та оксидами металів.

ІІІ група – взаємодія з лугами.

ІV група – взаємодія зі спиртами.

V група – горіння оцтової кислоти.

2) Опрацювання інструкції з техніки безпеки. (Додаток №3)

3) Представники кожної групи виконують дослід і записують рівняння реакцій.

4) Вчитель пояснює механізм взаємодії оцтової кислоти з хлором.

ІV.Закріплення вивченого

1. Бесіда за питаннями:

- До яких кислот за силою належить оцтова кислота?

- Які спільні властивості має оцтова кислота з неорганічними кислотами?

- Які специфічні властивості має?

- Чим зумовлені специфічні властивості?

2. Виконання творчого завдання в групах:

- Складіть пазли та знайдіть помилку в зібраному рівнянні реакції (максимальна оцінка 3 бали).

І група - CH3COOH + CH3OH --- CH3COOCH3

ІІ група - 2CH3COOH + CaCl2 --- (CH3COO)2Ca + 2HCl

ІІІ група - 6CH3COOH + Al2O3 ---2(CH3COO)3Al + 3H2

ІV група - CH3COOH + KOH -- -CH2KCOOH + H2O

V група - 2CH3COOH + Na -- -(CH3COO)2Na + H2

V. Підсумок уроку.

- За 1 хвилину складіть сенкан (максимальна оцінка 3 бали).

Оцтова кислота

Фізичні властивості (два слова) __________ ___________

Хімічні властивості (три слова) _________ _________ ________

Друга назва _____________

Учні зачитують сенкани, не повторюючи попередні. Наприклад:

Оцтова кислота

безбарвна кисла

дисоціація нейтралізація естерифікація

етанова

V. Підрахунок балів, виставлення оцінок.

VІ. Домашнє завдання.

Опрацювати параграф 29, підготуватись до практичної роботи.

Творче завдання. Підготувати презентацію: «Естери та їх застосування»

Літературa

1.Боєчко Ф. Ф., Найдан В. М. Органічна хімія.-Київ: Вища школа, 2001.-С. 33-37.

2.Лашевська Г. А. Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів.-Київ:Генеза, 2009.-С.195-202.

3.Пилипенко А. Т., Починок В. Я. Довідник з елементарної хімії.-Київ: Наукова думка, 1985.- С. 409-413.

4.Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні техно­логії навчання: Наук.-метод. посіб. / За ред. О. І. Пометун. - К.: Видавництво А.С.К., 2004.

Додаток №1

1. Написати структурну формулу оцтової кислоти.

2. Написати молекулярну формулу оцтової кислоти.

3. Зібрати кулестержневу модель оцтової кислоти.

4. Який колір оцтової кислоти?

5. Який смак оцтової кислоти?

6. Який запах оцтової кислоти?

7. Яка її температура плавлення?

8. Яка її температура кипіння?

9. Яку назву має оцтова кислота в твердому агрегатному стані?

10. Яка функціональна група оцтової кислоти?

11. До яких кислот вона належить за кількістю функціональних груп?

12. До яких кислот вона належить за будовою карбонового ланцюга?

13. Як називається розчин оцтової кислоти?

14. Де зустрічається в природі оцтова кислота?

15. До якого класу органічних сполук належить оцтова кислота?

16. Чому оцтова кислота на лежить до оксигеновмісних органічних сполук?

17. Чи змінює оцтова кислота забарвлення лакмуса?

Додаток №2

Презентація:

«Застосування

оцтової кислоти

та її солей»

Додаток №3

Роганська гімназія

Харківської районної державної адміністрації

Харківської області

Затверджено

наказ № 65 від 01.09.2010.

Директор Роганської гімназії

__________ Л.П.Гриценко

Інструкція №81

з безпеки життєдіяльності

при виконанні практичних робіт

«Властивості оцтової кислоти»

1. Загальні вимоги безпеки

1.1. До практичних робіт допускаються учні, які пройшли медичний огляд, спеціальне навчання, інструктажі з охорони праці про безпечні методи роботи.

1.2. Проведення інструктажів та перевірка знань з питань техніки безпеки здійснюється в межах навчальної програми і оформляється відповідно в журналі інструктажу.

1.3. Виконання даної інструкції є обов'язковим для всіх осіб, які проводять практичні роботи з хімії.

1.4.У кабінеті дозволяється проводити експерименти тільки передбачені навчальними програмами.

1.5. Виконувати роботи непов'язані із завданням або вказівкою вчителя, забороняється.

2. Вимоги безпеки перед початком роботи

2.1. Звільніть робоче місце від непотрібних для роботи предметів і матеріалів.

2.2. Чітко з'ясуйте порядок і правила безпечного проведення досвіду.

2.3.Перевірте наявність і надійність посуду приладів, матеріалів, необхідних для виконання завдання.

2.4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

3. Вимоги безпеки під час роботи

3.1. Виконуйте лише ту роботу, яку доручив учитель.

3.2. Для виконання завдання користуйтесь посудом, приладами і реактивами, які вам дав учитель.

3.3. Хімічні речовини для досвіду беріть точно і в кількостях, передбачених методикою проведення досліду.

3.4. Не беріть хімічних речовин безпосередньо голими руками. Використовуйте для цього фарфорові ложечки, шпателі.

3.5. Насипайте або наливайте реактив над столом.

3.6. Не зсипайте просипаний і не зливайте розлитий реактив назад у тару, до основної кількості реактиву.

3.7. Не пробуйте хімічні речовини на смак.

3.8. Під час роботи зі скляним посудом треба бути обережним, особливо берегти очі.

3.9. Якщо вміст пробірки потрібно перемішати, струшуйте пробірку різким, енергійним рухом зліва направо. Пробірку тримайте догори отвором майже вертикально.

3.10. Під час усіх операцій з концентрованими кислотами та лугами обов’язково користуйтесь гумовими рукавицями та окулярами.

3.11. Наливати кислоту слід по скляній паличці із запобіжним гумовим кільцем знизу. Після наливання певної порції кислоти розмішують вміст посудини. В якій готують розчин. Перші порції зазвичай роблять невеликими. Під час розчинення стежать за температурою рідини і не допускають перегріву, інакше посудина може тріснути.

3.12. Слід бути уважними при транспортуванні посудини з кислотами. Склянку з кислотою не можна притискати руками до грудей, оскільки її можна розплескати й спричинити опіки.

3.13. Під час роботи в кабінеті не пийте води і не вживайте їжу.

4. Вимоги безпеки після закінчення роботи

4.1. Приведіть у порядок робоче місце.

4.2. Не виливайте в раковини залишки кислот, лугів та інших реактивів, а також розчинів, утворених в результаті досліду. Зливайте їх у склянки, призначені для цієї мети.

4.3. Після закінчення роботи ретельно вимийте руки з милом.

5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

5.1. При виявленні несправностей у приладах, посуді для дослідів негайно припиніть роботу і повідомте вчителя.

5.2. У випадку розтріскування пробірки необхідно зібрати осколки скла не руками, спеціальною щіточкою і совочком.

5.3. При пораненні склом треба негайно сповістити вчителя. Рану промити розчином пероксиду водню і накласти марлеву пов'язку.

5.4. При опіках хімічними речовинами попечене місце слід змивати сильним струменем води протягом 10-15 хвилин, а потім накласти на нього пов'язку змочену розчином соди (при опіках кислотами) чи розчином оцтової кислоти (при опіках лугами).

5.5. У разі проливання кислоти її необхідно прибрати. Найкращий спосіб прибирання – засипати калюжу сухим кварцовим піском. Його перемішують на місці розливу, а потім, зібравши в совок, викидають або заривають у землю. Після прибирання піску місце розливу обробляють 10-15% розчином соди, а потім миють водою.

5.6. Тільки у крайніх випадках можна користуватися ганчірками для прибирання, оскільки деякі кислоти активно взаємодіють з органічними речовинами, і в процесі реакції виділяється така кількість тепла, яка може спричинити загорання.

5.7. При потраплянні крапель кислоти в очі їх промивають проточною водою впродовж 15 хвилин і після цього – 2%-м водним розчином питної соди.

5.8. Якщо луг потрапив в очі, слід негайно промити їх проточною водою з фонтанчика впродовж 15-20 хвилин. Після цього обполіскують 2%-м розчином борної кислоти й закапують під повіки альбуцид.

Розробив: учитель хімії _______________ О.О.Солод

Узгоджено: заступник директора

з навчально-виховної роботи _______________ І.В.Гуденко

Урок-семінар

Тема. Хімічні властивості та добування алканів

Мета: поглибити знання учнів про способи добування алканів та їх хімічні властивості; фор­мувати вміння прогнозувати властивості речо­вин на основі їх будови, складати рівняння ре­акцій що характеризуютьхімічні властивості алканін, способи їх добування; розв'язувати роз-рахункові задачі за хімічнимиформулами та рівняннями реакцій; розвивати навички роботи в колективі та комунікативність.

Тип уроку: урок засвоєння вмінь та навичок.

( учні працюють групами по чотири – пять чоловік )

Обладнання: опорні таблиці: « Хімічні властивості алканів»

Хід уроку

І. Робота в групах.

Кожна група готує відповідь на запитання ( підготовка 5 хвилин):

І група - Які лабораторні методи добування алканів вам відомі? Назвіть умови перебігу та продукти реакції.

ІІ група - Які хімічні властивості характерні для алканів?

ІІІ група – Яке практичне значення має кожна з цих реакцій?

ІV група - У чому суть реакції Вюрца?

Виступ представників оцінюється max 2 бали

ІІ.Робота в парах:

1. ( 1 бал ) Суть реакції Вюрца полягає в тому, що:

а) алкани взаємодіють з водою;

б) з алканів добувають водень;

в) алкани ізомеризуються;

г) відбувається взаємодія галогенпохідних алканів з натрієм, унаслідок чого утворюються алкани з довшим карбоновим ланцюгом.

Відповідь підтвердіть прикладом рівняння реакції.

2. ( 1 бал ) Складіть рівняння реакцій за схемою:

етан --- хлоретан -» бутан -> бромбутан.

3. ( 1 бал ) Алкан кількістю речовини 0,2 моль має масу 22,8г. Назва цієї сполуки:

а)гептан; б) октан; в) нонан; г) декан

Самооцінка роботи за відповідями записаними на дошці. Обговорення робіт.

ІІІ. Самостійна робота за варіантами ( учні обєднані за рівнем знань: І, ІІ варіанти – низький та середній рівень знань, ІІІ варіант- достатній і середній рівень знань )

І варіант

1. ( 2 бала)Напишіть рівняння таких реакцій:

а) горіння нонану;

б) термічного розкладу етану;

в) першої стадії хлорування етану;

2. ( 1 бал ) З хлоретану за допомогою реакції Вюрца можна одержати:

а) пропан; в) 2-метилпропан;

б) бутан; г) метан.

3. ( 2 бала)На спалювання алкану витрачається об'єм кисню у 5 разів більший, ніж об'єм самого вуглеводню. Формула цієї сполуки:

а)С2 Н6 б) С3 Н8 в) С4 Н10 г) інша формула.

ІІ варіант

1. ( 1 бал ) Чи реагує етан з киснем, хлороводнем, хлором? Напишіть рівняння можливих реакцій, назвіть речовини, що утворюються.

2. ( 2 бала)Скласти рівняння реакцій за нижче наведеною схемою:

СН4 --- С ---СН4 ---СН3Сl---С2 Н6

3.( 2 бала)На галогенування метану кількістю речовини 0,5 моль витратили 33,6 л хлору (н.у.). Кількість речовини утвореного галогенпохідного дорівнює:

а) тетрахлорметан —1,5 моль; б) хлорметан—0,5моль;

в)дихлорметан —2,5моль; г) трихлорметан—0,5 моль

ІІІ варіант

1( 2 бала). Ідентифікуйте невідомі речовини в наведеній схемі хімічних перетворень:

Cl2 Na Cl2 Na AlCl3

А ---- Б ---- В ---- Г ---- Д ---- С4Н10

2. ( 2 бала)Із 40 л природного газу (н.у.) отримали 30,3 г хлорметану. Розрахуйте частку метану у природному газі, якщо вихід хлорметану від теоретично можливого становить 40 %.

3. ( 2 бала)Під час спалювання 20 л суміші метану та етану утворилося 24 л вуглекислого газу. Визначте об'ємні частки вуглеводнів у складі суміші.

Перевірка завдань здійснюється методом «ажурної пилки»

ІV.Підбиття підсумків. Виставлення оцінок.

V.Домашнє завдання. Повторити параграф.Розвязати задачу. Підготувати доповіді про застосування алканів.

Література

1.Боєчко Ф. Ф., Найдан В. М. Органічна хімія.-Київ: Вища школа, 2001.-С. 33-37.

2.Буринська Н. М., Величко Л. П. Підручник для середньої загальноосвітньої школи.-Київ:Ірпінь, 1998.-111 с.

3.Пилипенко А. Т., Починок В. Я. Довідник з елементарної хімії.-Київ: Наукова думка, 1985.- С. 409-413.

4.Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні техно­логії навчання: Наук.-метод. посіб. / За ред. О. І. Пометун. - К.: Видавництво А.С.К., 2004.

Тема. Алкани: гомолопчний ряд, фізичні властивості

Мета: сформувати знання учнів про склад і будову гомологів метану в порівнянні з метаном; формува­ти вміння складати молекулярні, електронні, структурні формули алканів, давати їм назви за міжна- родною номенклатурою; збирати кулестрижневі моделі молекул алканів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання:набори деталей для виготовлення моделей молекул вуглеводнів; таблиці до теми.

Хід уроку

І.Актуалізація опорних знань учнів.

Усне ланцюжкове опитування (учитель несе між рядами скриньку з питаннями)

Запитання:

•Що вивчає органічна хімія?

• Назвіть спільні ознаки органічних та неорганічних сполук.

• Чим відрізняються органічні та неорганічні сполуки?

• Які вуглеводні називають насиченими?

• Чому метан належить до класу насичених вуглеводнів?

•Який тип хімічного зв'язку в молекулі метану?

• Яку просторову форму має молекула метану?

• Який валентний кут між зв'язками у молекулі метану?

• Як пов'язана будова молекули метану з його властивостями?

Які типи реакцій характерні для метану?

• Як пов'язане застосування метану з його властивостями?

•Чи існують у природі вуглеводні, що мають будову подібну до будови метану?

ІІ.Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

ІІІ. Основна частина

1.Розкриття теми відбувається шляхом викладення навчального матеріалу вчителем, складанням алгоритму електронної й структурної формул вуглеводнів на прикладі етану

С 2Н6

С2Н6 - Молекулярна формула

Н Н

.. ..

Н:С:С:Н - Електронна формула

.. ..

Н Н

Н Н

| |

Н—С-С-Н— Повна структурна формула

| |
Н Н

СН3—СНз – Скорочена структурна формула

2.Робота в парах.

Складіть електронну й структурну формули пропану СзН8 та бутану С4Н10.

(вірну відповідь для перевірки подано в таблиці на дошці)

3.Введення вчителем поняття «радикал»

Метан – СН4 Н

.. Н

Н : С : Н Н- С -Н

.. |

Н Н

Н Н

.. |

Радикал метил - -СН3 .С :Н- С - Н

.. |

Н Н

Н Н Н Н

.. .. | |

Етан - С2 Н6 Н:С:С:Н Н-С-С-Н

.. .. | |

Н Н Н Н

Радикал етил -С2Н5 Н Н H H

.. .. | |

•С:С: Н —С—С--Н

.. .. | |

Н Н H H

- Учні роблять висновок і, користуючись підручником, записують означення.

4.Самостійна робота. Заповнити І і ІІ колонки таблиці:

Гомологічннй ряд алканів
Гомологічний ряд алканів СnН2n+2 Радикали СnH2n+1 Фізичні властивості алканів
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 1.Агрегатний стан:
2.tкип,tпл.
3.Розчинність у воді, органічних розчинниках

-Вибіркова перевірка вчителем.

5.Робота в групах:

І група: Проаналізуйте, як змінюються: агрегатний стан;tкип, tпл.; розчинність у воді зі збільшенням відносної молекулярної маси алканів. Висновки запишіть у 3-тю колонку таблиці.

ІІ група: Чому зі збільшенням відносної молекулярної маси вуглеводнів відбувається: а) зміна агрегатного стану від газоподібного до твердого; б) збільшення tкип, tпл ?

ІІІ група: Де і для чого на практиці використовуються знання про фізичні властивості алканів?

Заслуховуються виступи представників груп.

6. Виконання лабораторного досліду: «Виготовлення моделей молекул алканів»

Мета: вивчити просторову будову молекул алканів на прикладі пентану; довести і пояснити різноманітність просторових форм молекул алканів.

Обладнання: набори деталей для виготовлення моделей молекул вуглеводнів

Завдання 1.За малюнком 16а на с. 111 (підр.) зробіть кулестрижневу модель молекули пентану.

2.Шляхом вільного обертання атомів Карбону, навколо карбон-карбонових зв'язків зберіть моделі 16б, 16в на с. 111 (підр.)

Підбиття підсумків лабораторного досліду:

Чому карбоновий ланцюг молекули алкана набуває зигзагоподібної форми?

Чому зиґзаґоподібний ланцюг атомів Карбону може набирати різних просторових форм?

Чи змінюється хімічна будова молекул внаслідок обертання навколо а-зв'язків?

Чи зберігаються валентні кути з обертанням карбонового ланцюга?

Яка просторова форма енергетично вигідніша?

7. Гра « Хто швидше?» Усне виконання №162,№163.

ІV.Підбиття підсумків.Виставлення оцінок.

V.Домашнє завдання Вивчити § 29, с. 107— 1 1 1 (до хімічних властивостей),№№ 158, 159, 160 виконати письмово.

Література

1.Боєчко Ф. Ф., Найдан В. М. Органічна хімія.-Київ: Вища школа, 2001.-С. 20-21.

2.Буринська Н. М., Величко Л. П. Підручник для середньої загальноосвітньої школи.-Київ:Ірпінь, 1998.- С. 107-110 с.

3.Пилипенко А. Т., Починок В. Я. Довідник з елементарної хімії.-Київ:Наукова думка, 1985.- 402 с.

4.Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні техно­логії навчання: Наук.-метод. посіб. / За ред. О. І. Пометун. - К.: Видавництво А.С.К., 2004.

Урок-семінар

Тема: «Гомологія, номенклатура, фізичні та хімічні властивості алканів і циклоалканів. Залежніть властивостей речовин від їх будови»

Мета:

Навчальна: закріпити знання про гомологію, номенклатуру, фізичні та хімічні властивосіі алканів та циклоалканів.

Розвивальна: розвивати логічне та нестандартне мислення, уміти робити

висновки, формулювати та висловлювати власну думку.

Виховна: виховувати творчий підхід до навчання, вміння працювати в

колективі та самостійно.

Тип уроку: урок засвоєння вмінь та навичок.

Обладнання: сигнальні картки двох кольорів, фломастери, аркуші паперу

А-4, картки з текстом на англійській мові, картки з тестами.

Підготовчий етап: поділ учнів на групи по 4 чоловіка.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Вчитель повідомляє тему і основні завдання сьогоднішнього уроку. Знайомить учнів з планом роботи.

1. «Перегук»

2. Творче завдання

3. «Знайди помилку»

4. «Зупинись і відпочинь»

5. Задачі

6. «Акваріум»

7. Тестування

8. Досягнення

ІІ .Гра «Перегук»: учні однієї команди задають питання учням іншої. Кожне питання 0,5 балів, кожна вірна відповідь 1 бал.

ІІІ. Виконання групами творчого завдання

І група : Скласти кросворд по темі уроку

П група: Скласти цікаві квадрати

Ш група : Скласти гру «Так-ні»

IV група : Скласти гру «Знайти зайву формулу»

Завдання групи отримують шляхом жеребкування.

Перевірка творчих завдань: група проводить гру з учнями інших команд, кожна відповідь 1 бал.

ІV. Кожній групі видається текст на англійській мові, в якому допущено помилку. Необхідно знайти речення з помилкою, прочитати на англійській мові, перекласти на українську і виправити помилку. Члени групи, яка швидше виконає завдання отримують по одному балу.

In the molecules of methane and its homologies all the atoms of carbonate are combined to the atoms of hydrogen and other atoms of carbonate with strong п-connections. The valencies of the carbonate and hydrogen atoms are totally saturated, because of this these carbohydrates come into the connection reactions. All said can be proved by reactions of their interaction, for example, with bromine and potassium permanganate. The saturated carbohydrates show a little reaction ability in conditions of room temperature. They interact with acids, alkalies, oxidants, active metals.

V. Гра «Ланцюжок парафінів» - учні, називаючи гомологів алканів, встають беручись за руки, утворюють ланцюжок.

VI Самостійне розв'язування задач за варіантами.

Перевірка по методу «ажурної пилки».

І варіант: Який об'єм кисню (н.у.) знадобиться для спалювання природного газу 1 м3, масова частка метану 95%?

ІІ варіант: Зірвали суміш метану об'ємом 4л і кисню об'ємом 9л (н.у.). Який об'єм оксиду карбону(ІV) (н.у.) утворився?

ІІІ варіант: Який об'єм оксиду карбону (IV) утворився внаслідок згорання пентану масою 600г, якщо масова частка негорючих домішок у ньому становила 10%?

ІV варіант: Скільки кисню потрібно для спалювання циклобутану об'ємом 15 л, об'ємна частка негорючих домішок в якому становить 20%?

VII. Гра «Акваріум».

Одна з груп сідає в центрі класу, утворивши внутрішнє коло, і починає обговорювати запропоновану тему. А всі інші спостерігають за обговоренням. Нароботу відводиться 2-3 хв., після чого група займає свої місця, а клас доповнює, виправляє, коректує. Завдання для обговорення:

1. Порівняти хімічні властивості алканів і циклоалканів.

2. Довести залежність властивостей речовини від їх будови.

3. Охарактеризувати залежність застосування алканів та циклоалканів від їх властивостей.

VIII .Робота над тестами.

а) Самостійне виконання тестових завдань

б) Перевірка тестів

0,56 1) Загальна формула гомологічного ряду алканів:

а)С nН 2n б)С nН2n+І в)С nН2n+2 г)С nН2n.2

0,56 2) Циклоалкан, який містить найменшу кількість атомів Карбону:

а)С2Н 4 б) С3Н 6 В)С 4Н 8 г)С3Н 8

0,56 3) Яку просторову будову мають молекули насичених вуглеводнів:

а) лінійну; б) зигзагоподібну;. в) площинну

0,56 4) Агрегатний стан перших чотирьох представників гомологічного ряду алканів за звичайних умов:

а) рідкий; б) газоподібний; в) твердий.

0,56 5) Для насичених вуглеводнів характерні реакції:

а) приєднання; б) крекінгу; в) заміщення; г) ізомеризації.

0,56 6) У разі нестачі кисню під час горіння метан окснюється до:

а) сажі; в) водню;

б) карбон (II) оксиду; г)ацетилену

0,56 7) Розклад метану на прості речовини відбувається за температури:

а) 1000 °С; в) 1500 °С;

б) 500 °С; г) 25 °С;

0,56 8) Хлорування метану відбувається:

а) у процесі нагрівання;

б) під час освітлення ультрафіолетовим промінням;

в) на розсіяному сонячному світлі;

г) у темряві;

0,56 9) На відміну від насичених вуглеводнів, для циклоалканів з малими циклами (С3—С4) характерні реакції:

а) заміщення; в) приєднання;

б) окиснення; г) ізомеризації.

10) Визначте типи хімічних реакцій:

0,256 1)С8Н18«>С4 H 10+С4Н8

0,256 2) 2С 4Н10 + 502 -> 4СН3СООН + 2Н20

0,256 3)СзН6 + Н2->СзН8

0,256 4) СН 4 + Сl2 -> СН3С1 + НС1

а) приєднання; в) крекінг;

б) заміщення; г) неповне окиснення.

11) Заповніть пропуски в схемах хімічних реакцій:

0,256 1) А14Сз + Н20 -> ... + А1(ОН)3

0,256 2) СН3С1 + 2Nа + С2Н5С1 -> ... +2NаС1

0,256 3) СНзСОONа + NаОН -> ... +Nа2С03

0,256 4) СН4 + Н20->...

а) СО + Н2; в) СзН8

б) СН4; г) С2Н6.

IX .Підсумок уроку:

1. Підрахунок балів.

2. Який етап уроку був найлегшим? А який найскладнішим?

X. Домашнє завдання: виконати завдання на картках, підготуватись до контрольної роботи.

Література

1.Боєчко Ф. Ф., Найдан В. М. Органічна хімія.-Київ: Вища школа, 2001.-С. 20-33.

2.Буринська Н. М., Величко Л. П. Підручник для середньої загальноосвітньої школи.-Київ:Ірпінь, 1998.- С. 102-119.

3.Пилипенко А. Т., Починок В. Я. Довідник з елементарної хімії.-Київ:Наукова думка, 1985.-С. 402-406.

4.Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні техно­логії навчання: Наук.-метод. посіб. / За ред. О. І. Пометун. - К.: Видавництво А.С.К., 2004.

Тема. Алкани: хімічні властивості, застосування, добування

Мета: сформувати знання учнів про хімічні властивості, застосування та методи добування алканів.Установити причиново-наслідкові зв'язки між властивостями та застосуванням алканів; формувати умін­ня складати рівняння реакцій, що лежать в основі хімічних властивостей та методів добування алканів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань,

Обладнання: обладнання та реактиви до дослідів, що мають продемонструвати відношення насичених вуглеводнів до розчинів кислот, лугів, калій перманганату: гексан, розчини калію гідроксиду, хлоридної кислоти, калію перманганату, штатив з пробірками; таблиці «Хімічні властивості насичених вуглеводнів», «Методи добування алканів»; індивідуальні картки з завданнями, картки з відповідями.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Учитель повідомляє тему, мету, завдання та план уроку.

Постановка проблемних запитань:

1. Чи є алкани речовинами хімічно активними за звичайних умов? Чому?

2. Які хімічні реакції характерні для алканів? Перелічіть їх (за аналогією з метаном).

Демонстрація таблиці «Хімічні властивості насичених вуглеводнів»

ІІ.Основна частина

1.Розповідь учителя:

а)Реакція ізомеризації

б)Реакція заміщення

в)Реакція крекінгу

2.Актуалізація опорних знань учнів

а)Робота в групах.

Група1

Метилпропан прореагував з 1 молем брому. Складіть рівняння реакції і назвіть продукти бромування.

Група 2

Яку речовину найбільше отримуємо під час хлорування 2-метилбутану. Відповідь підтвердіть рівнянням реакції.

Група 3

Користуючися підручником, проаналізуйте механізм реакції заміщення Гідрогену на атом галогену в молекулі етану (3 стадії).

Група 4

Проведіть досліди,що демонструють відношення насичених вуглеводнів до розчинів кислот, лугів, калію перманганату.

Заслуховуються та коректуються виступи представників груп.

б) Самостійна робота за варіантами. Перевірка методом «ажурної пилки»

Варіант І.

1. Які хімічні властивості характерні для алканів?

Варіант ІІ.

Складіть рівняння реакцій, що лежать в основі хімічних властивостей етану.

Варіант ІІІ.

Складіть рівняння реакції ізомеризації пентану й заміщення пропану

Варіант ІV.

Складіть рівняння реакції добування водню з метану?

в) Робота в парах (з підручником)

Ознайомтесь з методами добування алканів.(Учні порівнюють свої записи з таблицею на дошці)

г) Обговорення поставлених питань методом « Мікрофон»

З якою практичною метою використовуються:

1) реакція хлорування алканів;

2) реакції термічного та каталітичного крекінгу;

3) реакція ізомеризації октану;

4) добування водню з метану?

ІІІ. Підсумок уроку.

-Яке значення мають алкани в вашому житті?

-Що вразило з вивченого?

Виставлення оцінок.

ІV. Домашнє завдання.

Вивчити § 29, конспект,№№171,172 виконати письмово.

Література

1.Боєчко Ф. Ф., Найдан В. М. Органічна хімія.-Київ: Вища школа, 2001.-С. 33-37.

2.Буринська Н. М., Величко Л. П. Підручник для середньої загальноосвітньої школи.-Київ:Ірпінь, 1998.- С. 111-112.

3.Пилипенко А. Т., Починок В. Я. Довідник з елементарної хімії.-Київ:Наукова думка, 1985.-С. 404-406.

4.Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні техно­логії навчання: Наук.-метод. посіб. / За ред. О. І. Пометун. - К.: Видавництво А.С.К., 2004.

Тема. Солі карбонатної кислоти, їх поширеність у природі та застосування. Принцип дії вогнегасника. Якісна реакція на карбонат-іони.

Мета: Поглибити знання про основні солі карбонатної кислоти,їх поширення у природі, фізичні та хімічні властивості, взаємоперетворення карбонатів і гідрогенкарбонатів, ознайомити з принципом дії вогнегасника та якісною реакцією на карбонат-іони; розвивати вміння працювати з додатковою літературою та інформаційною мережею « Інтернет», закріпити навички безпечної роботи з хімічним обладнанням та реактивами; формувати соціальну компетентність.

Очікувані результати:

1. Вивчити формули основних солей карбонатної кислоти.

2. Знати їх фізичні та хімічні властивості.

3. Навчитись складати рівняння хімічних реакцій, що характеризують хімічні властивості карбонатів і гідрогенкарбонатів.

4. Вміти проводити якісну реакцію на карбонат-іони.

5. Розуміти принцип дії вогнегасника

Обладнання: індивідуальні картки з тестами, карточки з формулами хімічних сполук та задачами, інструкція з безпеки життєдіяльності, штатив з пробірками, розчини карбонатів та хлоридної кислоти, комютерні презентації, ноутбуки.

Хід уроку

Учні працюють групами, кожна група отримала індивідуальне домашнє завлання:

І група – підготувати комп’ютерну презентацію « Кальцій карбонат».

ІІ група - підготувати комп’ютерну презентацію « Калій карбонат».

ІІІ група - підготувати комп’ютерну презентацію « Натрій карбонат».

IV група - підготувати комп’ютерну презентацію « Натрійгідроген карбонат».

V група - підготувати комп’ютерну презентацію « Принцип роботи вогнегасника».

VІ група – підготувати відкриті тести « Невірне твердження» та « Продовжи твердження»

І. Організаційний момент. Повідомлення теми уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Учні за темою формулюють мету уроку.

2. Відкривши файл « Результати», читають очікувані результати.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Самостійне виконання тестових завдань.

2. Самоперевірка ( відкрити файл «Відповіді»).

Максимальний бал за тест 6 балів.

IV . Робота над темою уроку.

1. Учні виступають з презентаціями

І. Комп’ютерна презентація « Кальцій карбонат». ( Додаток 1 )

ІІ. Комп’ютерна презентація « Калій карбонат». ( Додаток 2 )

ІІІ. Комп’ютерна презентація « Натрій карбонат».

ІV. Компютерна презентація « Натрійгідроген карбонат». ( Додаток 3)

2.Пояснення вчителя « Хімічні властивості карбонатів». Вчитель на моніторі компютера демонструє схему, а учні слідкують на ноутбуках ( Додаток 4 )

3. Гра « Знайди пару». Учні отримують картки з формулами карбонатів, солей, лугів, кислот, оксидів. Піднімають їх високо вгору і шукають учня, який тримає картку з формулою речовини, яка взаємодіє з даною. Знайшовши формулу , на дошці записує рівняння реакції. За вірну відповідь – 0,5 балів.

4. Виконання лабораторного досліду « Якісна реакція на карбонат – іон»

1) Інструктаж з БЖД. ( Додаток 5 )

2) Знайомство з алгоритмом проведення досліду.

3) Виконання досліду в групах.

4) Формування висновку.

5) Запис на дошці рівнянь реакцій .За кожне вірно написане рівняння – 0,5 балів.

V. Закріплення вивченого.

1. Гра « Знайди невірне твердження».

Учні відкривають файл « Невірне твердження» і серед запропонованих означень виділяють невірні. Кожна вірна відповідь – 0,5 балів.

2. Презентація « Принцип роботи вогнегасника». ( Додаток 6 )

3. Відкрите тестове завдання « Продовжи твердження». ( Додаток 7 )

Учні відкривають файл « Продовжи твердження» і дописують запропоновані означення. Кожна вірна відповідь – 0,5 балів.

4. Робота над задачами. Учні отримують індивідуальні картки із задачами. ( Додаток 8 ). Самостійно їх розвязують і перевіряють методом « Ажурна пилка». Максимальний бал – 1,5 б.

VІ. Підсумок уроку. Складання кросворду з центральним словом « Карбонат» ( на дошці написано вертикально слово « карбонат», учні добирають запитання так, щоб відповідь містила одну з букв центрального слова.

VІІ. Релаксація. Учні відкривають файл « Результати» і розповідають, який етап найцікавіший, найскладніший, якому питанню приділять найбільше уваги під час роботи вдома.

VІІІ. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника на с. 91 – 95, підготуватись до практичної роботи № 2, визначити вміст кальцію карбонату в сметані ( меді ).

Додаток 1

Додаток 2

Додаток 3

Додаток 5

Інструкція №81

з безпеки життєдіяльності

при виконанні лабораторного досліду

«Дослідження властивостей карбонатів»

1. Загальні вимоги безпеки

1.1. До практичних робіт допускаються учні, які пройшли медичний огляд, спеціальне навчання, інструктажі з охорони праці про безпечні методи роботи.

1.2. Проведення інструктажів та перевірка знань з питань техніки безпеки здійснюється в межах навчальної програми і оформляється відповідно в журналі інструктажу.

1.3. Виконання даної інструкції є обов'язковим для всіх осіб, які проводять практичні роботи з хімії.

1.4.У кабінеті дозволяється проводити експерименти тільки передбачені навчальними програмами.

1.5. Виконувати роботи непов'язані із завданням або вказівкою вчителя, забороняється.

2. Вимоги безпеки перед початком роботи

2.1. Звільніть робоче місце від непотрібних для роботи предметів і матеріалів.

2.2. Чітко з'ясуйте порядок і правила безпечного проведення досвіду.

2.3.Перевірте наявність і надійність посуду приладів, матеріалів, необхідних для виконання завдання.

2.4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

3. Вимоги безпеки під час роботи

3.1. Виконуйте лише ту роботу, яку доручив учитель.

3.2. Для виконання завдання користуйтесь посудом, приладами і реактивами, які вам дав учитель.

3.3. Хімічні речовини для досвіду беріть точно і в кількостях, передбачених методикою проведення досліду.

3.4. Насипайте або наливайте реактив над столом.

3.5. Не зсипайте просипаний і не зливайте розлитий реактив назад у тару, до основної кількості реактиву.

3.6. Не пробуйте хімічні речовини на смак.

3.7. Під час роботи зі скляним посудом треба бути обережним, особливо берегти очі.

3.8. Якщо вміст пробірки потрібно перемішати, струшуйте пробірку різким, енергійним рухом зліва направо. Пробірку тримайте догори отвором майже вертикально.

3.9. Слід бути уважними при транспортуванні посудини з кислотами. Склянку з кислотою не можна притискати руками до грудей, оскільки її можна розплескати й спричинити опіки

4. Вимоги безпеки після закінчення роботи

4.1. Приведіть у порядок робоче місце.

4.2. Не виливайте в раковини залишки кислот, лугів та інших реактивів, а також розчинів, утворених в результаті досліду. Зливайте їх у склянки, призначені для цієї мети.

4.3. Після закінчення роботи ретельно вимийте руки з милом.

5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

5.1. При виявленні несправностей у приладах, посуді для дослідів негайно припиніть роботу і повідомте вчителя.

5.2. У випадку розтріскування пробірки необхідно зібрати осколки скла не руками, спеціальною щіточкою і совочком.

5.3. При пораненні склом треба негайно сповістити вчителя. Рану промити розчином пероксиду водню і накласти марлеву пов'язку.

5.4. При опіках хімічними речовинами попечене місце слід змивати сильним струменем води протягом 10-15 хвилин, а потім накласти на нього пов'язку змочену розчином соди (при опіках кислотами) чи розчином оцтової кислоти (при опіках лугами).

5.5. У разі проливання кислоти її необхідно прибрати. Найкращий спосіб прибирання – засипати калюжу сухим кварцовим піском. Його перемішують на місці розливу, а потім, зібравши в совок, викидають або заривають у землю. Після прибирання піску місце розливу обробляють 10-15% розчином соди, а потім миють водою.

5.6. Тільки у крайніх випадках можна користуватися ганчірками для прибирання, оскільки деякі кислоти активно взаємодіють з органічними речовинами, і в процесі реакції виділяється така кількість тепла, яка може спричинити загорання.

5.7. При потраплянні крапель кислоти в очі їх промивають проточною водою впродовж 15 хвилин і після цього – 2%-м водним розчином питної соди.

5.8. Якщо луг потрапив в очі, слід негайно промити їх проточною водою з фонтанчика впродовж 15-20 хвилин. Після цього обполіскують 2%-м розчином борної кислоти й закапують під повіки альбуцид.

Розробив: учитель хімії _______________

Узгоджено: заступник директора

з навчально-виховної роботи _______________

Додаток 6

Вогнегасники - технічні пристрої, призначені для гасіння пожеж в початковій стадії їх виникнення.

Вогнегасники класифікуються по виду гасячої речовини , що використовується, об'єму корпусу і способу подачі вогнегасячого складу.

По виду вогнегасячогої речовини:

- пінні;

- газові;

- порошкові

- комбіновані.

Вогнегасники пінні

Призначені для гасіння пожеж вогнегасною піною/ Хімічну піну одержують з водних розчинів кислот і лугів, повітряно-механічну утворюють з водних розчинів і піноутворювачів потоками робочого газу: повітря, азоту й вуглекислого газу. Хімічна піна складається з 80 % вуглекислого газу, 19,7 % води і 0,3 % піноутворюючої речовини, повітряно-механічна приблизно з 90 % повітря, 9,8 % води і 0,2 % піноутворювача.Для приведення вогнегасника в дію повертають рукоятку замочного пристрою на 180°, перевертають вогнегасник вверх дном і направляють сопло у вогнище загоряння. При повороті рукоятки клапан закриваючий горловину кислотного стакана підіймається, кислотний розчин вільно виливається із стакана, змішується з розчином лужної частини заряду. Вуглекислий газ, що утворився в результаті реакції, інтенсивно перемішує рідину, обволікається плівкою з водного розчину, утворюючи пухирці піни.

Вогнегасники газові

До їх числа відносяться вуглекислотні, в яких як вогнегасяча речовини застосовується карбон ( IV ) оксид. Балони вогнегасників заповнені рідкою вуглекислотою під тиском 6-7 МПа. Для приведення в дію вуглекислотніго вогнегасника необхідно направити сопло на вогнище пожежі і відвернути повністю маховичок або надавити на важіль замочно-пускового пристрою. Перехід рідкої вуглекислоти у вуглекислий газ супроводиться різким охолоджуванням і частина її перетворюється на "сніг" у вигляді найдрібніших кристалічних частинок (tсн = - 72 °З).

Вогнегасники порошкові

Для гасіння невеликих вогнищ загорянь горючих рідин, газів, електроустановок напругою до 1000 В, металів і їх сплавів використовуються порошкові вогнегасники . Під час користування знімають кришку вогнегасника і через сітку порошок розпилюють на вогнище . Стійка порошкова хмара, що утворюється, ізолює кисень повітря і інгібірує горіння

Додаток 7

Доповніть твердження

1). Формула карбонатної кислоти…

2). Карбонатна кислота існує тільки в…

3). Карбонатна кислота належить до…

4). Карбонатна кислота утворює 2 ряди солей …

5). Карбонати ― це …

6). Інша назва карбонатної кислоти …

7). Карбонатна кислота утворюється при розчиненні …

8). Карбонати у воді не розчиняються, за винятком …

9). Усі карбонати і гідрогенкарбонати реагують з …

10). Солі карбонатної кислоти за високої температури взаємодіють із …

Додаток 8.

Варіант 1

Який обєм газу виділиться при розкладанні 100г крейди (н.у.) ?

Варіант 2

Скільки осаду утвориться при пропусканні 22,4 л (н.у.) вуглекислого газу через розчин кальцію гідроксиду?

Варіант 3

Який обєм газу виділиться при взаємодії 2 моль калію карбонату з хлоридною кислотою (н.у.)?

Список використаних джерел

1.Бадмаєв Б.Д. Методика викладання психології: навчальний посібник

для студентів вищих навчальних закладів. - М: ВЛАДОС, 2001.-240с.

2.Бех.І.Д.Виховання особистості: У 2 кн. Кн.1: Особистісно орієнтований підхід: науково-практичні засади: Навч.-метод. Видання.-К.: Либідь, 2003.-280с.

3.Вербицький А.А. Активне навчання у вищій школі: контекстний підхід. - М: Вища школа, 1991.-С.34-41.

4.Гузеєв В.В. До побудови формалізованої освітньої технології: цільові групи і цільові установки // Біологія і хімія в школі. - 2001. - №6. - С. 3-10.

5.Коротаєва Є.В. Повчальні технології в пізнавальній діяльності школярів. - К.: Вища школа, 2003.-103с.

6. Крутилін В.А. Інтерактивні методи в практиці викладання хімії: Методична допомога. - X.: Вересень, 2003.-84с.

7.Кузнецова Н.Е., Герус С.Ф. Формирование обобщённых умений на основе алгоритмизации и комп’ютеризации обучения // Химия в школе. – 2002. -№5.-С. 7-11

8. Малахоткина И.Е. Информационные технологии в преподавании естественно-научных дисциплин. –-М: Центр „Педагогический поиск", 2004. - 176 с.

9. Непогодьева А.А. Использование компьютерных моделей и информационных технологий в процессе обучения химии. - Ярославль: Академія розвитку. Академія Холдінг, 2003.-235с.

10.Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні техно­логії навчання: Наук.-метод. посіб. / За ред. О. І. Пометун. - К.: Видавництво А.С.К., 2004. -192 с.

11.Психологічний словник / Під ред. В.П. Зінченко, Б.Г. Мещерякова. К. : Педагогіка-прес, 1996.-С.154.

12.http://www.osnova.com.ua

13.http://ukrprog.com

14.http://www.ime/edu-ua.net/

15.http://ostriv.in.ua

Кiлькiсть переглядiв: 612

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.